top of page

Häng med vänner & familj, mer covid & behövd egentid

  • Writer: Emilie Eriksson
    Emilie Eriksson
  • Feb 14, 2022
  • 3 min read

Updated: Feb 15, 2022

Efter förra inlägget har det hänt en hel del! Efter att vi blev friska och varit i karantän åkte jag och barnen till Mälarhöjden där vi firade Bettys och mammas födelsedag. Det blev mysigt familjehäng, bus, bastu och hälsa på djuren i Aspudden.



När vi efter några dagar skulle åka hem började Fredrik att må dåligt. Benny var på väg upp för att avlasta efter en tuff period och öka chansen att vi "överlevde" om det skulle bli så illa att förskolan skulle behöva stänga pga för många blev covid-smittade i personalen (rektorn hade skickat ut varning). Så det hela slutade med att Benny (trots den pågående stormen!) lyckades komma till Stockholm och Fredrik tog in på hotell. Fredriks test var nu positivt!



Benny hjälpte till jättemycket med barnen och förskolan stängde inte, så summa summarum blev det en bra vecka. I slutet var jag trots all hjälp helt slut. Axel åt i snitt 4-6 gånger per natt och Thor eller Theo kom gärna och hoppade upp i sängen under natten. Obeskrivligt mysigt men superhackig sömn. Kan verkligen lita på Benny och mamma och pappa när det kommer till att ta hand om barnen, men på natten slappnar jag bara av till 100 om Fredrik sover bredvid mig. Så otroligt obeskrivligt imponerad av alla ensamstående föräldrar!


Fredagen kom och Benny flög hem. När han kom hem gjorde även han ett test - positivt! Attans, och vi som verkligen försökte att inte smitta honom!


På fredagen var jag helt avtrubbad, ledsen och såg inte mycket färg i livet. Jag checkade in på Hotel Ruth och SOV. Det gjorde underverk även om jag fick gå upp och pumpa var 3e timme. Jag tog härliga promenader där jag vinglade fram (is och var utan min rullator vagnen) i det strålande solljuset och omgiven av härliga podcasts och musik (fick ju för en gångs skull ha två hörlurar i öronen!). Fredrik tog barnen första natten och mamma och pappa andra natten❤️. Efter två nätter med bra sömn, härliga promenader och långa luncher med vänner fick jag två viktiga insikter. För det första måste jag ha ok sömn för att vara en bra människa/mamma/partner/vän och för det andra behöver jag ostörd reflektion (för meditation/hinna tänka en tanke jag vill gå till botten med/zooma ut/vila hjärnan) varje dag.


Sagt och gjort! Kvällen jag kom hem började Axel sova i egen säng och vi fyllde på med massa välling när han gick och la sig. I veckan har det gått över förväntan. Han har absolut vaknat på nätterna men jag har gett mig tusan på att han ska vara kvar i sin säng till iaf kl 4 (för då har även jag saknat ihjäl mig efter honom!) och det har resulterat i armar som har somnat av att klappa och smeka honom i hans säng och att jag ibland krupit ner bredvid honom i spjälsängen (på riktigt sant haha, väldigt kramgott!). Så stolt över Axel och jag har sovit så mycket bättre. Hoppas det håller i sig!


Har även försökt prioritera att jag tar lite egen tid för ostörd reflektion varje dag. Fredrik är kanon på att stötta!


Det har varit en bra vecka med promenader och goda luncher med vänner och fler möbler till lägenheten så nu känns det verkligen som vårt hem.



I onsdags åkte vi till tekniska museet med mamma och pappa, det var kul! Lite osäker på vem som hade roligast...



Igår hade vi brunch hemma med Peder, Sofia, Saga, Jossan, Patrik, Viggo, Gustav, Isabelle, Leia, Benne och Jacob - så kul att alla kunde och sååå många barn som växer sååå snabbt!







Comments


Post: Blog2 Post
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2021 by Tre under två. Proudly created with Wix.com

bottom of page