top of page

Thor och Theo 2 år!

  • Writer: Emilie Eriksson
    Emilie Eriksson
  • Sep 6, 2021
  • 3 min read

Updated: Dec 29, 2021

Idag blir det ett rykande färskt inlägg från dagens händelse - nämligen att Thor och Theo fyller 2 år! Har en hel del fina minnen från sommaren att ta ikapp här på bloggen (bland annat att vi blivit en familj på 5!) men de får helt enkelt komma lite pö om pö.


Så till dagens händelse - tvåårsdagen! Kan inte förstå att de redan är två hela år! Vi började firandet igår när Benny, Åsa, Gunnel, Kurt, Malin & Rickard kom förbi på Sommarvägen i det soliga vädret. Vi grillade korv och åt den klassiska mjuka pepparkakan med glasyr. Thor och Theo blev bortskämda med fina paket med både roliga leksaker och fina kläder.



Efter kalaset när Thor och Theo var helt vilda och slut (på något konstigt sätt samtidigt) fick jag för mig att vi absolut skulle ta en familjebild...



90% av bilderna var typ så här. Men efter 5 min panikfotografering med tålmodige Benny på lite olika ställen i trädgården och med en kamera vars batteri höll på att ta slut fick vi till en någorlunda fin (2 av 5 tittar in i kameran, haha!).



Idag överraskade vi dom med sång och tårta på sängen. Theo sov som en stock genom första sången så vi fick ta den en gång till när han, och hans underbara ruffs, äntligen hade vaknat!



Efter tårta och paketöppnande framför en varm brasa blev den en utflykt till Magnarp där vi hälsade på fåren. Thor ville direkt byta flock till fårens och vi fick snabbt springa efter för att fånga tillbaka honom. På slutet av promenaden såg vi den störta grävskopan någonsin och Thor och Theo fick till och med ta en bild med den - vilken födelsedag!



Till lunch blev det pannkakor med glass (sommarens favoritord tillsammans med "kaka"...) och till middag gjorde Fredrik hemmagjorda köttbullar, mums! Thor gör sin klassiska "ge mig mer" rörelse!



Idag exakt 2 år gamla vägde de båda 13.3 kg var och Theo är 89.5cm och Thor 86.5cm.


Det är så kul att de börjar säga fler och fler ord nu. Det är fortfarande mycket "bil" men även mycket nytt som "sitta", "titta", "blå", "blä", "äpple", "kaka", "glass" och "napp". Hur djuren låter är fortfarande kul och favoriten är "muuu" eller att ryta som ett lejon. Det har även kommit några enstaka meningar från dom. Theos första var 11 augusti och då sa han "Det är blä" när Thor fick ny blöja och samma kväll sa han "Den vill jag ha" till sin välling.


Stora intressen just nu: Theo älskar fortfarande att leka med bollar, Thor tycker det är kul men tycker det är roligare när man kan hålla i något som ett tennisrack eller en kratta. Varje dag ör det kul att gå till lejonbusken (vi har ett "lejon som bor i den" så att de inte ska kasta in saker i den) och ryta lite.

Att vara på vattenlandet med farmor och farfar är drömmens dröm. Där flyter de gärna runt, åker liten rutschkana och bara busar på. Det är även kul att gå på rundtur i området och titta på djur och häftiga bilar/maskiner/fordon. Att vara på stranden är också det underbart, där kan man antingen försöka lägga tillbaka alla snäckor i havet eller bara lägga sig ner i den varma sanden och snurra runt (kan då ta en dag innan all sand är borta, har en tendens att gömma sig djupt i håret eller öronen...).

Böcker är också en höjdare. Varje kväll får de välja en bok att "läsa" själv i sängen. De böckerna mår sådär idag och ofta har Thor pillat bort omslaget eller rivit ut någon sida. Men likväl vill de varje kväll välja bok och om de vaknar på natten lyfter vi upp dom och de får välja en ny (oavsett tid på natten och oavsett hur kolsvart det är i rummet, hihi!). Sen har vi även böcker som man bara får läsa med vuxna och där alla sidor är kvar. De gillar dom att lyssna till i soffan eller ute på tomten i hammocken.

Sist men verkligen inte minst, GLASS! De kan inte få nog av det och jag vet inte vad det säger om oss som föräldrar att det enda orden som beskriver ätbara saker som de kan (förutom äpple) är "glass" och "kaka"....


En lite parantes från igår. På kvällen tog jag, Axel och Fredrik en promenad i solnedgången som avslutades med att Fredrik tog ett dopp i havet. Verkligen en magisk kväll och vi är så otroligt tacksamma för älskade Sommarvägen. Hoppas ni känner lite av känslan från bilderna.




Comments


Post: Blog2 Post
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2021 by Tre under två. Proudly created with Wix.com

bottom of page