Åland
- Emilie Eriksson
- Jul 22, 2020
- 3 min read
Updated: Dec 29, 2021
I år fick vi äntligen till en helg då nästan alla kunde komma till Åland samma helg. Tyvärr kunde inte Fredrik följa med, men mamma, pappa, Emelie, Anton, faster Lena och kusin Simon kunde så jag och killarna packade ihop våra saker och tog Stockholmsbåten över till Mariehamn.
Båtresan gick över förväntan. Med lite våld kom vi igenom alla dörrar, killarna sov gott när de skulle, vi hittade en rolig lekhörna där de busade runt och hann till och med med en sväng till taxfreen. Väl framme hade jag alla papper och pass som styrkte att vår familj ägde mark. Var inte alls orolig för att vi inte skulle komma in, men det ändrades när alla fick gå igenom förutom jag och barnen. Enligt vakterna räckte inte mina papper. De var väldigt hjälpsamma och sympatiska, men samtidigt bestämda på att alla måste behandlas lika. Ett argument jag helt köpte även om 5h båtresa tillbaka inte kändes så lockande. Tillslut fick jag prata med vaktens chef som höll med sin kollega men samtidigt förstod att jag behövde hjälp med att ta hand om Thor och Theo. Så jag fick slutligen komma igenom pga särskilda omständigheter och fick lova att inte vara ute i samhället de första 14 dagarna.

Tanken med att åka några dagar tidigare var att komma ifrån hettan i stan, nu blev det istället många dagar med svalt väder, men mysigt att vara på Åland och med alla nära och kära! Det blev lite sol, lite regn, lite blåst om vartannat. När solen tittade fram blev det ofta en promenad, träningspass med alla på tomten, 5-kamp, kubb eller krocket.
Innan middag blev det ofta bastu och bad, helt klart en favorit för Thor och Theo.
Några kvällar blev riktigt soliga och härliga och då passade vi på att äta ute i bersån, riktig sommarkänsla! Blev många pussar från Thor och Theo❤️
Gräsklipparen var till en början riktigt läskig men blev tillslut en höjdare för Thor.
Thor och Theo fick sova inne hos mormor och morfar två nätter, då blev det en hel del bus och de blev väldigt förtjusta i sina spegelbilder... Tvättmaskinen var rolig på landet också!
Efter 10 dagar var det dags för mig och killarna att åka hem. Vi fick låna mamma och pappas ena bil så att vi kunde ta båten till Kapellskär (finns väldigt få avgångar i dessa tider). Jag hade ringt innan och sagt att jag behövde hjälp med att få upp vagn och barn från bildäck, så väl framme efter incheckning hamnade jag i en specialkö. Det gick smidigt att komma på och jag fick parkera utanför hissen. Packade upp vagnen och satte i barnens bilstolar, sen insåg jag att den aldrig skulle gå in genom dörren till korridoren (som även den var för smal) som gick till hissen. Pratade med några som jobbade på däck som sa att jag kunde ta varuhissen men att det fick bli efter att vi lagt loss. Killarna skulle sova så jag spelade vaggvisor och traskade runt, inte helt lätt med alla ljud som ett fartyg som lägger loss ger ifrån sig. Efter vi lagt loss fick jag åka med upp och den enda våningen som vi kunde gå av på var våningen med ett fik, taxfree, hundrum och reception. Vi fick gå lite bakvägar genom taxfreen och sen var vi uppe på båten! Insåg snabbt att tanken om att chilla ute på deck i solen var uteslutet. Dock behövde jag lunch och maten i fiket var väldigt begränsade (troligen pga corona), så gick och frågade i receptionen om jag kunde handla där eller något. Hon svarade att hon istället kunde ha koll på Thor och Theo någon minut. Så jag sprang upp, köpte köttbullar och sprang ner. Det hade gått hur bra som helst. Sen insåg jag en timma senare att jag behövde besöka damernas och det blev en repris med lite barnvakt då vagnen inte gick in på handikapptoaletten. Sen behövde barnen nya blöjor och då fick hundrummet duga. Så med alla speciallösningar var jag glad att båten inte var fullbokad.























































































Comments